Ontdek de veelzijdigheid van het Wase erfgoed!

De Wase spoorwegen

Sinds de introductie van de trein in België in 1835 raakte het land langzaam maar zeker doorkruist door spoorwegen. Ook in het Waasland waren talrijke kleine stations te vinden op lokale lijnen, waarvan verschillende intussen opnieuw verdwenen of verbouwd werden. Deze tentoonstelling belicht het verleden van de Wase spoorwegen.

Het verhaal van de spoorwegen in het Waasland begon in 1842 toen ingenieur Gustaaf de Ridder toelating kreeg van de Belgische Staatsspoorwegen om een spoorlijn aan te leggen tussen Gent en Antwerpen. Dankzij de spoorweg raakte het Waasland uit zijn isolement en zorgde voor de komst van nieuwe bedrijven. Dat was dan weer goed voor de werkgelegenheid in een streek waar de bevolking voor de komst van de spoorweg vooral leefde van landbouwactiviteiten. Veel bedrijven hadden ook een eigen spooraansluiting voor de aan- en afvoer van goederen.

Algauw werd het spoorwegnet verder uitgebreid, in 1856 kwam een spoorverbinding tot stand tussen Dendermonde en Lokeren die in 1867 verlengd werd tot Moerbeke. In 1873 volgde Moerbeke- Sint- Gillis Waas. Twee jaar daarvoor kwam de Internationale lijn Mechelen- Terneuzen tot stand en tenslotte werd in 1877 de spoorlijn Sint- Niklaas- Dendermonde aangelegd, via Waasmunster en Hamme. Naast al deze spoorlijnen werden in het Waasland ook enkele buurtspoorwegen aangelegd waarop (stoom)trams reden. De eerste buurtspoorweg kwam in dienst op 1 oktober 1893 tussen Sint- Niklaas en Kieldrecht en was eigendom van de private spoorwegmaatschappij Mechelen- Terneuzen. In 1905 werd deze verbinding verlengd tot Doel.

In tegenstelling tot de treinlijnen was de tramlijn was nooit een groot succes en werd al tijdens de Tweede Wereldoorlog opgebroken door de Duitse troepen. Ook tussen Hamme en Antwerpen Linkeroever reden trams waar vooral arbeiders van gebruik maakten die werkzaam waren in de Antwerpse haven. De tramlijn werd ingehuldigd in 1908 en kwam roemloos aan zijn einde op 20 september 1959. Ook de trein kreeg na W.O.2 steeds meer concurrentie van de auto waardoor verschillende spoorlijnen werden opgebroken. Alle verdwenen trein- en tramverbindingen kregen een vervangende busdienst.

Tegenwoordig is van de vroegere spoorverbindingen Lijn 59 Antwerpen- Gent nog overgebleven, Lijn 54 Mechelen- Sint- Niklaas (wat een deel is van de vroegere spoorlijn Mechelen- Terneuzen) en tenslotte nog Lijn 57 Dendermonde – Lokeren. Met deze fotoverzameling willen we u een beknopt overzicht bieden van het mooie spoorwegverleden in het Waasland. Een groot aantal foto's is afkomstig uit de collectie van verzamelaar Marc Clarysse, die zelf gebruik kon maken van verzamelingen foto's destijds genomen door het spoorwegpersoneel zelf. Veel kijkplezier!

(Tekst: Marc Clarysse)

Bekijk tentoonstelling
Delen Facebook Twitter Delicious Send to a friend